تشنج
بیماریها و شناخت داروها در طب سنتی اسلامی ....................پیامبر اکرم(ص):لايَستَغنِي أهلُ كُلِّ بَلَدٍ عَن... طَبيبٍ بَصيرٍ ثِقَةٍ. .....مردم هيچ شهرى از پزشکِ بصيرِ مورد اعتماد بى نياز نيستند. ...............................بحارالانوار،ج75،ص235
عینک آفتابی مارک با گارانتی" >عینک آفتابی مارک با گارانتی
عینک آفتابی ریبن" >عینک آفتابی ریبن
فروشگاه خرید ساعت دیواری" >فروشگاه خرید ساعت دیواری
فروشگاه اینترنتی" >فروشگاه اینترنتی
هاست ویندوز Plesk" >هاست ویندوز Plesk
عینک آفتابی مردانه" >عینک آفتابی مردانه
ظرفشوی واشن برایت" >ظرفشوی واشن برایت
خرید مونوپاد" >خرید مونوپاد
خرید ساعت دیواری فانتزی" >خرید ساعت دیواری فانتزی
گن لاغری" >گن لاغری
پایه عکاسی مونوپاد" >پایه عکاسی مونوپاد
نینجا والت" > نینجا والت
دستگاه فر موی مک استایلر" >دستگاه فر موی مک استایلر
پایه عکاسی مونوپاد" > پایه عکاسی مونوپاد
فانی بافت خرید" >فانی بافت خرید
گن لاغری مردانه" >گن لاغری مردانه
خرید ساعت دیواری" >خرید ساعت دیواری
پاور بانک" > پاور بانک
واکر کودک" >واکر کودک
مونوپاد" >مونوپاد
شارژر همراه پاور بانک" >شارژر همراه پاور بانک
تی شرت محرم" >تی شرت محرم
گن لاغری مردانه" >گن لاغری مردانه
خرید هاست لینوکس" >خرید هاست لینوکس
شارژر همراه" >شارژر همراه
بهترین گیرنده دیجیتال " > بهترین گیرنده دیجیتال
فروشگاه تی شرت محرم" > فروشگاه تی شرت محرم
هات بانز" > هات بانز

آمار مطالب

کل مطالب : 271
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 19

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 56
باردید دیروز : 2
بازدید هفته : 319
بازدید ماه : 2496
بازدید سال : 5717
بازدید کلی : 109572

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بیماریها و شناخت داروها در طب سنتی اسلامی و آدرس teb1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 319
بازدید ماه : 2496
بازدید کل : 109572
تعداد مطالب : 271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


(دريافت کد ساعت)<

br>
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سلامی
تاریخ : پنج شنبه 24 مهر 1393
نظرات

کودکان به سبب آنکه رطوبت طبیعتشان بیشتر است و به علت ضعف دماغى و لطافت عضلات و اعصاب، زود دچار تشنج شده و در اثر خستگى، بیخوابى و گریستن بسیار با بروز تبى گرم به فوریت گرفتار تشنج مى شوند ولى چون معمولا کبد آنان قوى مى باشد عارضه تشنج شان زودتر برطرف مى گردد. بسیار دیده شده است که کودک پس از تب گرم دچار تشنج سختى شده و خلاصى یافته است. پس از سن هفت سالگى تشنج کمتر اتفاق مى افتد مگر آنکه تبى سخت رخ دهد.

سبب بروز تشنج خشک، انواع استفراغ ها، تب هاى داغ و حرکات بدنى مى باشد. همه انواع تشنج هاى خشک خطرناک هستند و خلاصى از آنها کمتر روى مى دهد.

تشنج پس از تب گرم:

تشنجى که پس از تب گرم رخ دهد بر دو گونه است. یکى آنکه با حرارت تب «ماده»گداخته شده بر اعصاب و عضلات فرود مى آید. درمان این نوع تشنج آسان تر خواهد بود، زیرا با قى و اسهال برطرف مى گردد.

دوم آنکه تب گرم مدت بیشترى دوام یافته و در نتیجه ماده رطوبى زایل و دماغ و اعصاب سوخته مى شود. این تشنج از نوعى سخت بوده و خلاصى از آن کمتر مشاهده شده است.

انغوزه:

اینجانب «انغوزه» را در رفع انواع تشنج و بسیارى از عوارض عصبى یکى از بهترین داروهاى طبیعى یافته، بارها آن را در مورد بیمارانم به کار برده و در افرادى که داراى طبیعت «بلغمى و سرد» بوده اند نتایج بسیار نیکو به دست آورده ام.

توضیح آنکه انغوزه طبعى گرم دارد و کبد ایرانى ها نیز عموما داراى طبیعتى گرم است. لذا باید رعایت طبیعت بیمار را نمود تا «گرمى» انغوزه موجب تحریک کبد و ایجاد خفگى و خشکى دهان و عوارض دیگر نگردد. پس بهتر آنست که همان گونه که ابو على سینا متذکر شده است دارو را با میوه ها و عصاره هاى «خنک» مانند عصاره تخم خیار، تخم گشنیز، تخم خرفه، لیمو، پرتقال، آلو ... همراه نمود.

قدما براى رفع تشنجات شکمى (کرامپ) مقدار یک مثقال انغوزه را در سکنجبین حل مى کردند و کم کم به بیمار مى خورانیدند. این دارو رفع تشنج، اضطراب، هراس و وحشت را در بیمار مى نمود و من خود بارها آن را به کار برده و نتایج مطلوب به دست آورده ام.

در قواعدى که یاد شد علت تشنج غالبا ناشى از وجود اخلاط فاسد و سمیت آنها مى باشد. این اخلاط در لایه هاى بخشى از انساج بدن داخل شده، آن قسمت را متشنّج و منقبض کرده و پیوسته تحریک مى نمایند. با دفع سموم و رفع تشنّج، درد و کشیدگى عضو به زودى برطرف مى گردد. چنانچه این عارضه در عصبى واقع شود ایجاد درد شدیدى در آن خواهد نمود که به «نورالژى» مشهور است و غالبا با استفاده از پمادها و کمپرس برطرف خواهد گردید.

پزشکان پیشین محل را توسط «مشمع ضراریح» و یا گذاشتن پونه یا زفت و یا با داغ نمودن ایجاد تاول مى کردند یعنى به وسیله ایجاد حرارت آن سموم را به محل تاول مى کشاندند و در نتیجه با رفع آن رفع تشنج را مى کردند.

گاه این درد و کشیدگى در یک قسمت از اعضاى بدن مانند ستون فقرات، پس گردن و یا در پهلوها واقع مى شود که به وسیله حمام هاى گرم یا شن گرم و یا بخار گرم آن را رفع مى نمودند.

حمام شن

حمام شن که در گذشته بیشتر در برخى از روستاها متداول بود عبارت از این بود که شن را گرم مى کردند و بیمار را لخت نموده و در آن فرو مى بردند به طورى که فقط سر و گردن او بیرون مى ماند و این عمل چند ساعتى به درازا مى کشید. در نتیجه حرارت حاصله، با عمل تعریق دفع سموم شده و تشنج برطرف مى گردید. این نوع حمام در رفع تشنج هاى رطوبى و بلغمى مفید و مؤثر بوده است.

یادگار دیگرى که از نیاکانمان مانده و من خود شاهد آن بوده ام به شرح زیر است:

در درد پهلوها و ستون فقرات که ناشى از کشیدگى عضلات باشد مقدارى خاک را پهن مى کردند و روى آن آتش مى افروختند تا خوب گرم و خشک شده و رطوبت خود را از دست دهد، آنگاه کمى آب به روى آن ریخته و پارچه یا لنگى را به رویش پهن مى کردند. بیمار را برهنه نموده و طاقباز روى آن مى خوابانیدند و با لحاف او را مى پوشانیدند. در نتیجه بخار گرم متصاعده از خاک تمام انساج بدن بیمار گرم شده و عرق زیادى مى کرد. با ریزش عرق دفع سموم از بدن و رفع تشنج در او مى گردید. ضمنا کیسه آب سرد یا حوله اى را که در آب سرد فرو کرده بودند روى سر بیمار مى گذاردند تا خون متوجه مغز نگردد.

گاهى به سبب بروز تب و تحریک و عصبانیت، تشنج و انقباض در وجود شخص پدیدار مى شود، در نتیجه سموم در تمام بدن حس شده، ایجاد تب هاى شدید و لرزهاى پى درپى مى نماید و موجب یبوست و عوارض دیگر در بیمار مى گردد. گذشتگان در این قبیل موارد همان گونه که یاد شد از بخار آب گرم استفاده مى کردند.

آقاى حاج آقا شیخ الاسلامى که در حال حاضر از بازرگانان تهران است و در اصل از اهالى نطنز مى باشد از بیماران خانوادگى من است. ایشان در زمینه موضوع مورد اشاره خاطره اى از جوانى خود برایم نقل نموده که خلاصه آن به شرح زیر است:

... در جوانى دچار برونشیت و تب شد. معالجات فقط در بهبود سینه او مؤثر واقع شده بود ولى تب روز به روز بیشتر و لرزهاى پى درپى بر او عارض مى گردید به طورى که در فصل تابستان بر روى او لحاف مى انداختند تا گرم شود. به تجویز پزشکان براى تغییر آب وهوا او را به ییلاق بردند. در آنجا بیمارى شدت یافت. قصد بازگردانیدن او را به شهر داشتند. خبر یافتند که پیرزن چوپانى در محل هست که تجربه فراوانى در طبابت سنتى دارد. صبح زود او را به بالین بیمار آوردند. او را معاینه کرد و از چگونگى حالش آگاهى یافت دستور داد تنورى را افروختند. پس از آنکه آتش فرو نشست. در دیگى از آب مشتى جو ترش (گونه اى از جو که قدرى باریک است و نان مطبوعى از آن مى پزند) ریخت و دیگ را میان خاکستر گرم گذاشت. آنگاه روى تنور را پوشانید و فقط روزنه اى براى خروج بخار باقى گذارد. رختخواب بیمار را روى تنور نهاد به قسمى که از آن سوراخ بخار داخل لحاف او گردد. سه دست لحافى را که در اثر شدت لرز بیمار از آنها استفاده مى کرد به روى او انداخته شد. مریض کماکان از سرما مى لرزید تا اینکه رفته رفته بخار آب او را گرم کرد و از تشنج و انقباض بدن به تدریج کاسته شد. کم کم بدن به عرق کردن افتاد به طورى که رختخواب خیس و سموم از انساج بدن خارج و تب و لرز قطع گردید. آنگاه بیمار را با همان وضع به اتاق برد. با هر دو شست خود دو طرف ستون فقرات او را مالش داد. مزاج بیمار کم کم مایل به اجابت شد و تخلیه کامل انجام گرفت.

جوان میل به غذا پیدا کرد از جایش برخاست و به صرف صبحانه پرداخت. حالش بهبود یافت و دیگر تب به سراغش نیامد.

تشنج کودکان

در طب قدیم، در عارضه تشنج خشک اطفال که معمولا پس از استفراغ و در پى تب پدیدار شده و اندک اندک شدت مى یابد روش هائى براى درمان یافته بودند. روغن بادام را با بنفشه نیمگرم کرده و یا آنکه بنفشه را با روغن بادام و موم گداخته مرهم ساخته و آن را بر سر و پشت چندین بار مى مالیدند و حتى تمام بدن و مفاصل را با آن چرب مى کردند و او را در محلى گرم و تر قرار مى دادند و یا روغن خشخاش و روغن تخم کاهو را به صدغین و بر تارک و مهره هاى پشت مى مالیدند. جهت تسکین کودک تخم خشخاش، تخم کاهو و شاهدانه را بریان کرده و براى استنشاق به کار مى بردند. همچنین خشخاش سفید، خشخاش زرد، تخم کتان، تخم خرفه، تخم بارهنگ، تخم کاهو، رازیانه، زیره سیاه و اسپرزه را بو مى دادند و همراه با شکر متناسب با سن کودک به او مى خورانیدند.

 

منابع

راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، ج 3


تعداد بازدید از این مطلب: 3268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود